Historia

Nordic Netproducts AB aloitti toimintansa vuonna 1967 nimellä Ekonomisk Litteratur AB. Seuraavana vuonna julkaistiin hakuteos Sveriges Största Företag (’Ruotsin suurimmat yritykset’) ensimmäistä kertaa. Vuosittain ilmestyvä hakuteos käsitti alkujaan Ruotsin 500 suurinta yritystä, mutta kasvoi aikaa myöten sisältämään maan 10 000 suurinta yritystä.

Eri toimialojen osto-oppaiden tarve oli suuri, kun yritys perustettiin. Tämän takia kehitimme osto-opas-konseptin, joka sisälsi yksityiskohtaista yritystietoa sekä yritys-, tuote-, agentuuri-, ja tavaramerkkihakemistot. Ensimmäinen osto-opas oli Skandinavisk Plastindustri, joka julkaistiin vuonna 1972. 1980-luvun lopussa yritys laajeni ja osto-oppaiden valikoima kasvoi. Industrins Inköpsbok (’Teollisuuden Osto-opas’) ilmestyi 1988 ja seuraavina vuosina toimialat huonekalu, elektroniikka, pakkaus sekä rakennus saivat omat osto-oppaansa. Myöhemmin osto-oppaista tuli pohjoismaisia sisältäen yrityksiä myös Suomesta, Norjasta ja Tanskasta.

Tietotekniikan kehittyessä kirjoja alettiin kysyä elektronisessa muodossa. Vuonna 1996 ilmestyi Sveriges Största Företag cd-rom-levynä, ja pian sen jälkeen tuli osto-oppaat. Internetin kehitys oli jo tässä vaiheessa päässyt hyvään vauhtiin ja vuoden 1997 lopussa lanseerattiin verkkopalvelu Largestcompanies.com, eli Sveriges Största Företag internetissä. Seuraavana vuonna myös osto-oppaamme saivat oman verkkopalvelun. Sen nimeksi tuli Nordicnetproducts.net.

Siirtymäaikana yritystiedot julkaistiin sekä painetussa että elektronisessa muodossa. Kirjojen kysyntä väheni samalla kuin verkkopalvelujen kävijät lisääntyivät. Taitepiste tuli vuonna 2003, jolloin verkkopalvelumme lopullisesti vei voiton ja kirjoja julkaistiin viimeistä vuotta. Täydennyksenä internetpalveluillemme lanseerattiin Suuri Hankintaopas ja makasiini Largest Companies.

Myös Largestcompanies.com laajennettiin pohjoismaiseksi ja vuonna 2005 se käsitti ruotsalaisten yritysten lisäksi myös suomalaiset, norjalaiset sekä tanskalaiset yritykset. Vuotta myöhemmin yritys vaihtoi nimeään Ekonomisk Litteratur AB:sta Nordic Netproducts AB:ksi korostaen siirtymistä kirjoista internetiin.

Yrityksen painopiste tätä nykyä on siis verkkopalveluissamme ja vuonna 2009 lanseerasimme uudet versiot varustettuna viimeisimmällä hakukonetekniikalla. Tekniikan kehitys on perusteellisesti muuttanut menetelmiämme käsitellä suuria tietomääriä – painetuista tiiliskivistä internetin miltei loputtomiin mahdollisuuksiin.

Tärkeitä vuosilukuja ja tapahtumia internetpalvelu Nordicnetin historiassa

1997
Yhteistyö E+T Förlagin, nykyisen Talentum Swedenin kanssa alkaa heidän toimialauutisten ja meidän pohjoismaisen tietokannan yhdistämisellä, minkä tuloksena syntyy Nordicnetproducts.net. Talentum Sweden julkaisee tänään toimialalehtiä, kuten Ny Teknik, Dagens Media ja Affärsvärlden. Nordicnetproducts.net sisältää kymmentä eri toimialaa edustavan 30 000 yhtiön liike- ja yritystiedot.

1998
Kuukausittainen kävijämäärä on korkeimmillaan 3 500.

2001
Nordic Netproducts AB on Nordicnet-konseptin yksinomistaja.

2002
Kuukausittainen kävijämäärä on korkeimmillaan 6 000.

2005
Kävijämäärä on noussut ja on nyt 50 000 kuukaudessa.

2007
Sivustoa markkinoidaan nimillä Nordicnet.fi, Nordicnet.dk, Nordicnet.no ja Nordicnet.se.

2008
Sivustossa on noin 100 000 yritystä jaettuna 45 eri toimialalle teollisuus- ja palvelualoilla. Viimeisten kahden vuoden aikana sivuston kävijämäärä on kaksinkertaistunut ja on tällä hetkellä 200 000 kävijää kuukaudessa.

2009
Sivustosta lanseerataan uusi versio. Verkkopalvelu toimii nyt viimeisimmällä hakukonetekniikalla, jonka painopisteitä ovat nopeus, tehokkuus ja käyttäjäystävällisyys.

2011
Nordicnet saa Omat sivut, joilla asiakkaat voivat seurata yritysesittelyn ja tuotehakujen näyttötilastoja. Samana vuonna lanseerataan Nordicnet Tarjous, jossa yritykset voivat lähettää tarjouspyyntöjä.