2003-09-08
Asunnonhaku sähköistyi Lahdessa Novon ratkaisulla
Lahden kaupunkiseudun suurin vuokra-asuntojen omistaja ja välittäjä Lahden Talot Oy on ottanut käyttöön Novon
eAsuminen- ja eLomake -ratkaisut sekä asuntotarjonnan esittelyyn että asuntohakemusten käsittelyyn. Lahdessa
nopeasti omaksuttu sähköinen palvelumuoto on nostanut kahdessa kuukaudessa eLomakkeen käyttöasteen kaikista
hakemuslomakkeista noin 60 prosenttiin ja käyntimäärän asuntopalvelun verkkosivuilla yli 40 000:een.
Lahden Talot Oy:n tavoitteena on ollut kehittää palvelujaan ajanmukaisemmiksi ja asiakasystävällisemmiksi. Sähköisen
viestintä- ja palvelukanavan kautta asiakkaat saavat tarvitsemaansa monipuolista tietoa tarjottavista kohteista.
Sähköisellä lomakkeella haetaan asuntoa, uusitaan hakemus tai tehdään esimerkiksi vikailmoitus:
http://www.lahdentalot.fi.
Lahden Talot Oy:n toimitusjohtajan Juhani Jokelaisen mukaan järjestelmän valintakriteereistä merkittävimpiä olivat
mahdollisuudet kattaa ratkaisulla tulevaisuudessa organisaation tiedon julkaisun, sähköisten lomakkeiden ja sähköisen
asioinnin tarpeet. Integroitavuus operatiivisiin järjestelmiin, ratkaisujen käytettävyys ja kustannustehokkuus sekä
toimittajan kokemus vaativista sähköisen liiketoiminnan hankkeista olivat myös tärkeitä tekijöitä valinnassa. "Olemme jo
lyhyessä ajassa havainneet Novon ratkaisun tuoneen meille hyötyä, sillä yli puolet asuntohakemuksista tulee sähköisen
palvelukanavan kautta suoraan asukasvalintajärjestelmäämme", mainitsee Jokelainen.
Käyttöönottoa edelsi Novon sähköisen asioinnin konsultointi, jonka aikana määritettiin palvelun tavoitetila sekä sitä
tukevan sähköisen palvelukokonaisuuden konsepti. "On tärkeää luoda yhteiset tavoitteet ja määrittää selkeät
kehitysvaiheet", toteaa Novon projektipäällikkö Esa Rikkonen.
eAsuminen-palvelun toteutusalustana on Novon Combo G2 -portaaliratkaisu. eLomake kuuluu Novon sähköisen
asioinnin kokonaisratkaisuun ja se voidaan liittää sähköisen asioinnin toimialaportaaleihin sekä erilaisten palveluketjujen
osaksi. Lahden Talot Oy:n hakemuslomakkeen teknisestä toteutuksesta Novo vastaa yhteistyössä Komartekin kanssa,
jonka asukasvalintajärjestelmään käyttöönotettu palvelu integroituu.
Tietoa yrityksestä: CGI Suomi Oy