2003-06-11
Asuntohakemukset Novon eLomakkeelle Porissa
Porin kaupunki tehostaa sähköistä asiointia ottamalla käyttöön Novon
eLomake-ratkaisun asuntohakemusten käsittelyssä. Sähköinen
lomakepalvelu tarjoaa asunnon tarvitsijoille ajasta ja paikasta
riippumattoman hakumenettelyn ja nopeuttaa valintaa. Asuntohakemuksia
käsitellään Porissa vuosittain noin 2500 kappaletta. eLomakkeen
pilotointi alkaa kesäkuussa ja jatkuu elokuun loppuun.
"Porin tavoitteena on ohjata asunnon tarvitsijoita käyttämään yhä
enemmän sähköistä asiointia, jolloin paperilomakkeiden käyttöä
voidaan vähentää. Kun eLomake siirtyy suoraan operatiiviseen
järjestelmään ilman asuntovirkailijan tiedon syöttöä, voidaan turhia
ruuhkahuippuja välttää. Tämän tyyppisessä sähköisessä asioinnissa
Porin kaupunki kulkee kehityksen kärjessä", toteaa
suunnittelusihteeri Timo Widbom Porista.
Sähköinen asuntohakemus integroituu osaksi Novon Karhukunnille
toimittamaa MapLocus-karttapalvelua. Se sisältää tiedot ja
sijaintikartat kuntien omistamista vuokra-asunnoista ja vapaana
olevista asunnoista. Tämä mahdollistaa hakemuksen kohdistamisen
suoraan kartalta valittuun kohteeseen. Hakemuksen tiedot siirtyvät
joustavan xml-rajapinnan kautta operatiiviseen järjestelmään
valintakäsittelyä varten.
eLomake kuuluu Novon sähköisen asioinnin kokonaisratkaisuun ja se
voidaan liittää Novon sähköisen asioinnin toimialaportaaleihin sekä
erilaisten palveluketjujen osaksi. Porin eLomakkeen ja Karhukuntien
MapLocus-karttapalvelun teknisestä toteutuksesta Novo vastaa
yhteistyössä alueen kuntien ja Komartekin kanssa, jonka
asukasvalintajärjestelmään lomakepalvelu integroituu.
MapLocus-karttapalvelu ja eLomakepalvelu löytyvät osoitteesta:
http://karhukunnat.pori.fi/asuntohaku
Tietoa yrityksestä: CGI Suomi Oy