2003-06-11

Asuntohakemukset Novon eLomakkeelle Porissa

Porin kaupunki tehostaa sähköistä asiointia ottamalla käyttöön Novon eLomake-ratkaisun asuntohakemusten käsittelyssä. Sähköinen lomakepalvelu tarjoaa asunnon tarvitsijoille ajasta ja paikasta riippumattoman hakumenettelyn ja nopeuttaa valintaa. Asuntohakemuksia käsitellään Porissa vuosittain noin 2500 kappaletta. eLomakkeen pilotointi alkaa kesäkuussa ja jatkuu elokuun loppuun.

"Porin tavoitteena on ohjata asunnon tarvitsijoita käyttämään yhä enemmän sähköistä asiointia, jolloin paperilomakkeiden käyttöä voidaan vähentää. Kun eLomake siirtyy suoraan operatiiviseen järjestelmään ilman asuntovirkailijan tiedon syöttöä, voidaan turhia ruuhkahuippuja välttää. Tämän tyyppisessä sähköisessä asioinnissa Porin kaupunki kulkee kehityksen kärjessä", toteaa suunnittelusihteeri Timo Widbom Porista.

Sähköinen asuntohakemus integroituu osaksi Novon Karhukunnille toimittamaa MapLocus-karttapalvelua. Se sisältää tiedot ja sijaintikartat kuntien omistamista vuokra-asunnoista ja vapaana olevista asunnoista. Tämä mahdollistaa hakemuksen kohdistamisen suoraan kartalta valittuun kohteeseen. Hakemuksen tiedot siirtyvät joustavan xml-rajapinnan kautta operatiiviseen järjestelmään valintakäsittelyä varten.

eLomake kuuluu Novon sähköisen asioinnin kokonaisratkaisuun ja se voidaan liittää Novon sähköisen asioinnin toimialaportaaleihin sekä erilaisten palveluketjujen osaksi. Porin eLomakkeen ja Karhukuntien MapLocus-karttapalvelun teknisestä toteutuksesta Novo vastaa yhteistyössä alueen kuntien ja Komartekin kanssa, jonka asukasvalintajärjestelmään lomakepalvelu integroituu.

MapLocus-karttapalvelu ja eLomakepalvelu löytyvät osoitteesta: http://karhukunnat.pori.fi/asuntohaku

Tietoa yrityksestä: CGI Suomi Oy