2004-08-11

Tietotekniikkapalvelujen yhteistyöfoorumi perustettu

Tietotekniikkapalvelujen parhaat käytännöt uuden yhteistyöfoorumin työlistalla -itSMF Finland ry perustettiin Suomeen.

IT Service Management Forum on riippumaton kansainvälinen organisaatio, joka toimii tietotekniikkapalvelujen hallinnan parhaiden käytäntöjen edistämiseksi. Tietotekniikkapalveluiden hallinnan parhaat käytännöt on kuvattu kansainvälisessä IT Infrastructure Libraryssa (ITIL). ITIL on kehitetty 1980-luvun lopussa ja viimevuosien aikana muodostunut kansainväliseksi de facto standardiksi tietotekniikkapalveluiden hallinnan alueella. Myös useat merkittävät suomalaiset tietotekniikkapalveluiden käyttäjä- ja tuottajaorganisaatiot ovat ottaneet ITIL:n käyttöön omissa organisaatioissaan.

itSMF Finland ry perustettiin 10.6.2004. Perustajajäsenet ovat tietotekniikkapalvelujen merkittäviä käyttäjä- ja tuottajaorganisaatioita. Uuden itSMF -yhdistyksen hallituksessa toimivat TeliaSonera Finland, Stora Enso Oyj, Puolustusvoimat, Samlink Oy, WM-data Novo, Delphi Oy ja ICT Turku Oy.

"itSMF Finland perustettiin, koska yritysten ja yhteisöjen tietotekniikkapalvelujen hallinnan tarve ja vaikutus organisaatioiden toimintaan on kasvanut merkittävästi. Tietotekniikka on oleellinen osa lähes kaikkia palvelu-, tuotanto- ja markkinointiprosesseja. Tietotekniset palvelut tulee tuottaa yhä tehokkaammin ja niiltä odotetaan korkea käytettävyyttä ja saatavuutta. ITIL tarjoaa yhtenäisen ja käytännössä hyväksi havaitun lähestymistavan tietotekniikkapalveluiden hallintaan. Tärkeimpiä sen tarjoamia etuja ovat yhteinen kieli sekä standardoidut prosessit palveluiden hallintaan." toteaa itSMF Finland ry:n uusi puheenjohtaja Jaakko Kuosmanen, ICT Turku Oy:stä.

itSMF Finland ry:n päätehtäviä ovat – kehittää ja edistää alan parhaita toimintatapoja (best practices) tietotekniikkapalveluiden hallinnan (IT Service Management) -alueella – edistää ammatillisen kehityksen ilmapiiriä tietotekniikkapalveluiden hallintahenkilöstön piirissä – tarjota jäsenilleen keskustelufoorumi, missä vaihdetaan tietoja ja jaetaan kokemuksia – toimia yhteistyössä sellaisten osapuolien kanssa, jotka haluavat edistää tietotekniikkapalveluiden hallinnan systemaattista kehittämistä – tarjota jäsenilleen keinoja parantaa organisaatioidensa tietotekniikkapalveluiden kustannustehokkuutta sekä laatua

itSMF Finland ry:n toiminta käynnistyi 24.6.2004. Syksyn aikana järjestetään mm. seminaari ja vuosisymposium. Yhdistyksen verkkosivut avataan niinikään tämän syksyn kuluessa. Vuoden 2004 tavoitteena on saada yhdistyksen jäseniksi vähintään 25 merkittävää tietotekniikkapalvelujen käyttäjä- ja tuottajaorganisaatiota.

Tietoa yrityksestä: CGI Suomi Oy