2004-08-11
Tietotekniikkapalvelujen yhteistyöfoorumi perustettu
Tietotekniikkapalvelujen parhaat käytännöt uuden yhteistyöfoorumin
työlistalla -itSMF Finland ry perustettiin Suomeen.
IT Service Management Forum on riippumaton kansainvälinen
organisaatio, joka toimii tietotekniikkapalvelujen hallinnan
parhaiden käytäntöjen edistämiseksi. Tietotekniikkapalveluiden
hallinnan parhaat käytännöt on kuvattu kansainvälisessä IT
Infrastructure Libraryssa (ITIL). ITIL on kehitetty 1980-luvun
lopussa ja viimevuosien aikana muodostunut kansainväliseksi de facto
standardiksi tietotekniikkapalveluiden hallinnan alueella. Myös useat
merkittävät suomalaiset tietotekniikkapalveluiden käyttäjä- ja
tuottajaorganisaatiot ovat ottaneet ITIL:n käyttöön omissa
organisaatioissaan.
itSMF Finland ry perustettiin 10.6.2004. Perustajajäsenet ovat
tietotekniikkapalvelujen merkittäviä käyttäjä- ja
tuottajaorganisaatioita. Uuden itSMF -yhdistyksen hallituksessa
toimivat TeliaSonera Finland, Stora Enso Oyj, Puolustusvoimat,
Samlink Oy, WM-data Novo, Delphi Oy ja ICT Turku Oy.
"itSMF Finland perustettiin, koska yritysten ja yhteisöjen
tietotekniikkapalvelujen hallinnan tarve ja vaikutus organisaatioiden
toimintaan on kasvanut merkittävästi. Tietotekniikka on oleellinen
osa lähes kaikkia palvelu-, tuotanto- ja markkinointiprosesseja.
Tietotekniset palvelut tulee tuottaa yhä tehokkaammin ja niiltä
odotetaan korkea käytettävyyttä ja saatavuutta. ITIL tarjoaa
yhtenäisen ja käytännössä hyväksi havaitun lähestymistavan
tietotekniikkapalveluiden hallintaan. Tärkeimpiä sen tarjoamia etuja
ovat yhteinen kieli sekä standardoidut prosessit palveluiden
hallintaan." toteaa itSMF Finland ry:n uusi puheenjohtaja Jaakko
Kuosmanen, ICT Turku Oy:stä.
itSMF Finland ry:n päätehtäviä ovat
– kehittää ja edistää alan parhaita toimintatapoja (best practices)
tietotekniikkapalveluiden hallinnan (IT Service Management) -alueella
– edistää ammatillisen kehityksen ilmapiiriä
tietotekniikkapalveluiden hallintahenkilöstön piirissä
– tarjota jäsenilleen keskustelufoorumi, missä vaihdetaan tietoja ja
jaetaan kokemuksia
– toimia yhteistyössä sellaisten osapuolien kanssa, jotka haluavat
edistää tietotekniikkapalveluiden hallinnan systemaattista
kehittämistä
– tarjota jäsenilleen keinoja parantaa organisaatioidensa
tietotekniikkapalveluiden kustannustehokkuutta sekä laatua
itSMF Finland ry:n toiminta käynnistyi 24.6.2004. Syksyn aikana
järjestetään mm. seminaari ja vuosisymposium. Yhdistyksen
verkkosivut avataan niinikään tämän syksyn kuluessa. Vuoden 2004
tavoitteena on saada yhdistyksen jäseniksi vähintään 25 merkittävää
tietotekniikkapalvelujen käyttäjä- ja tuottajaorganisaatiota.
Tietoa yrityksestä: CGI Suomi Oy