2004-05-12
Uudet turvajärjestelmät matkustajien mukavuus huomioon ottaen
Laivamatkustajien uusien turvallisuussäännösten astuessa voimaan 1. heinäkuuta 2004 Viking Line ottaa Helsingin ja
Tukholman satamissa käyttöön järjestelmän, joka vähäisissä määrin muuttaa matkustajien nykyisiä laivalle saapumisen
rutiineja. Vaikka turvallisuus paranee huomattavasti ja täyttää uudet, tiukat, kansainväliset vaatimukset, matkustaja
pääsee laivaan tunnistauduttuaan matkalippunsa avulla yhdessä uudessa pisteessä.
Uudet turvavaatimukset ovat syntyneet kansainvälisesti osana terrorismin vastaista taistelua. Niin sanotut ISPS-säännöt
(International Ship and Port Security) vaativat muun muassa, että satama-alueiden tulee olla kokonaisuudessaan
korkeiden aitojen ympäröimiä. Lisäksi satama-alueelle pääsee vain vartioitujen porttien kautta. Myös matkustajien
tunnistusvaatimuksia kiristetään. Uuden valvontaratkaisun avulla matkustajien tunnistus tapahtuu pääosin automaattisesti.
Viking Line on omalta osaltaan päättänyt ratkaista tiukennetut turvavaatimukset uuden turvaportin avulla. Kaikki
matkustajat kulkevat tämä portin läpi lähtöselvityksen jälkeen matkallaan laivaan. Portin läpi pääsee saman
magneettikortin avulla, jolla pääsee omaan hyttiinsä. Matkustajille uusi järjestelmä ei aiheuta hankaluuksia, mutta
varustamoa se auttaa tunnistamaan, ketkä matkansa selvittäneistä matkustajista todella menevät laivaan.
Normaalitilanteessa matkalippu riittää tunnistamaan matkustajan.
Uusi tunnistusmenetelmä on kehitetty WM-data Novon ja Viking Linen yhteistyönä. Tunnistusjärjestelmä on käytössä
maailmanlaajuisesti muun muassa lentoasemilla ja pankeissa. WM-data Novo vastaa hankkeen kokonaistoteutuksesta ja
integroi uuden turvatarkastusjärjestelmän jo käytössä olevaan Viking Linen varausjärjestelmään. Uusi menetelmä
edellyttää uusia turvaportteja asennettaviksi lähtöselvityksen ja laivan väliin, mutta muuten turvavaatimukset voidaan
täyttää suurelta osin jo olemassa olevan tekniikan avulla.
"Olemassa olevan tekniikan hyödyntämismahdollisuus on yksi syy siihen, että päädyimme WM-data Novon tarjoamaan
ratkaisuun", Viking Linen it-ratkaisuista vastaava Sune Häggblom sanoo.
"Kun turva-alueelle siirrytään uusien porttien läpi hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä uusi käytäntö ei millään tavalla
vaikeuta matkustajien liikkeitä eikä vaikuta matkustusmukavuuteen," toteaa puolestaan varustamon turvallisuusasioista
vastaava tekninen johtaja Kaj Jansson.
Tietoa yrityksestä: CGI Suomi Oy