2008-08-11

Uutta tekniikkaa hyödynnetään suurissa nostoissa

– Havator nosti 320-tonnisen sillan paikoilleen Nyköpingissä

Suurten ja painavien siltojen vaihtaminen uusiin on perinteisillä työmetodeilla vaikeaa ja aikaa vievää työtä. Maanantaina Nyköpingissä vaihdettiin rautatiesilta uuteen tekniikalla, joka tulee mullistamaan siltojen vaihtoprojektit. 320 tonnia painava ja 51 metriä pitkä silta nostettiin paikoilleen kokonaisuudessaan maalta.

– Tämä oli todellista pioneerityötä. Tekninen ratkaisumme on entisiin verrattuna nopeampi ja ympäristöystävällisempi. Lisäksi liikennekatkoksesta tulee huomattavasti lyhyempi. Tietenkin tällaisessa nostoratkaisussa tarvitaan huomattavan suurta nostokapasiteettia, kertoo Havatorin projektijohtaja Lars-Olof Carlsson.

Nosto tehtiin Havatorin uudella 1250-tonnisella Terex Demag CC/PC 6800 –nosturilla, joka on lajissaan Pohjoismaiden suurin. Lauantaina vanha 200 tonnia painanut silta nostettiin kokonaisuudessaan pois paikoiltaan, ja maanantaina tilalle nostettiin uusi.

Havatorin teknisillä ratkaisuilla projektin kokonaishinnasta muodostui halvempi kuin perinteisillä työmetodeilla. Säästöä saatiin esimerkiksi siinä, että perinteistä rakennustyömaata ei tarvinnut perustaa lainkaan. Lisäksi veden ympäristövahingot vältettiin, kun työ tehtiin kokonaisuudessaan maalta.

Vielä kesäkuussa Havator käytti perinteistä nostotekniikkaa neljän sillan vaihdoissa, jotka tehtiin Göteborgin seudulla. Nyköpingin kokemusten perusteella Havator tulee käyttämään uutta teknistä ratkaisua jatkossakin.

– Olemme erittäin tyytyväisiä projektin onnistumiseen ja katse on tulevaisuudessa. Tietenkin tällaisissa suurissa nostoissa on aina ongelmia, mutta pystyimme ratkaisemaan ne suunnitteluvaiheessa. Uskon tämän kokemuksen jälkeen, että vastaavanlaiset ratkaisut tulevat yleistymään jatkossa, toteaa Lars-Olof Carlsson.

Havator vastasi myös vanhan sillan kuljetuksesta omalla trailer-kalustollaan (multi-wheel trailer), jolla pystytään siirtämään erittäin raskaita kappaleita ahtaassakin tilassa. Siirrosta vastasi konsernin tytäryhtiö Havator Transport.

Nyköpingin siltaprojektin kokonaisvastuun kantoi Vägverket Produktion, jolta työn oli tilannut Banverket.

Tietoa yrityksestä: Havator Oy